האלבום 'פריחה' של הזמר היוצר עמי נגר, מגיע אלי בדואר רשום, היישר ממטעי המנגו והאגס של מושב רמת מגשימים ברמת הגולן. הריח והאוירה ניכרים כבר בפתיחה- זה לא אלבום רגיל..

שמיעה ראשונה אכן מאששת את מה שחשבתי. 11 רצועות, 36:38 דקות של מוסיקה מקורית איכותית ומרגשת.

האלבום נושא את שמה של הרצועה הראשונה 'פריחה'. קטע פתיחה אינסטרומנטלי המזכיר אסוציאטיבית את הפתיחה של הדיסק הראשון של אביתר בנאי. הבחירה לקרוא לאלבום על שם רצועה אינסטרומנטלית מפתיעה, וזה אכן המוטיב החוזר לאורך האלבום- הפתעה.

נגר לוקח אותנו מהפתיחה אל 'שיר קטן', "מתרגש, לכתוב לך שיר. וחושב ללא מילים. רק כותב את הצלילים.." שירה עדינה מלווה בפסנתר רך, צלילים דקים דקים, מדויקים. נגר לא מתבייש לשיר נמוך, למרות שהשירה שלו גבוהה בדרך כלל.

'דברי שיר' נפתח במלודיה קסומה השמורה לשירים שהופכים ללהיטים. העיבוד המוסיקלי מקצועי ומרשים. "דומה את לרקפת בין הסלעים" אומר נגר, וממשיך במשלב גבוה, יחד עם טקסטים משיר השירים ותהילים.

אחרי ההתרגשות מ'דברי שיר' מגיעה רצועה 'ללא שם' שהיא פארודיה פרועה ומשתוללת על מי שמנסה לברוח מזהותו. "גם אם הייתי הולך בלי זקן וכיפה, אשאר דתי… הבית שתמיד יהיה כאן ויזכיר לי מי אני". המילים אכן נוגעות בנקודה רגישה לנו, הדוסים בעבר ובהווה.

ואז מגיע 'רגע'. שיר שנשמע כמו מוסיקה לסרט. לא ברור למה נגר בחר להכניס אותו לאלבום, והוא קצת מוציא מריכוז. נגינת מיתרים מוגזמת שמקשה על השמיעה של כל השיר. אווירת המיתרים, ממשיכה אל השיר הבא 'עוד זיכרון ממך'. שיר נפלא, עם מילים מיוחדות "שתמיד ימצא את הדרך עד אלי, לפרוט על מיתריי… עוד זיכרון ממך" שירה המלווה בנגינת פסנתר עדינה, אך נבלעת על ידי המיתרים.

משם נגר עובר לסווינג. 'מחפש אור'. נגר שוב לא מפחד לשיר נמוך על אף שהוא פורח בגבוהים. רצועה ארוכה (5:34) שבה נגר מחפש ומקווה אור ועושה זאת בצורה משכנעת. "מה ביקשתי מה' אתמול. אם כואב הראש, קח אקמול… יום אני סמרטוט ויום אדון".

נגר ממשיך להפליא בנגינתו על הפסנתר מלווה בשירה 'כמה אני רוצה לאהוב אותך'. שיר אהבה לארץ ישראל. ביצוע שלא היה מבייש גם את שלמה גרוניך. "אכסה עלייך מכל מי שיפגע בך, אם תתני לי לאהוב אותך".67201515635

ואם חשבתי שהבנתי את הטעם המוזיקלי של האלבום, 'מעשה באדם' מפתיע אותי בקצב טכנו למילות הגמרא 'שניים אוחזין בטלית, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי'. נגר עובר די בקלות מסולו גיטרה רוק, לנגינת פסנתר עדינה בליווי כלי מיתר.

ב'הכרעה' נגר עושה את מה שהוא עושה הכי טוב- שירה ופסנתר. "משורר הוא איש המילים ומנגן הוא איש הצלילים, ובכן, קשה להחליט, לאיזה צד להתמכר". השיר ממכר, הנגינה מרשימה, העיבוד המוזיקלי מתפתח וסוחף. לא בכדי נגר בחר להוציא את 'הכרעה' כסינגל הראשון לדיסק. אולי השיר הטוב ביותר באלבום. השיר לא מסתיים לפני שנגר מפזם 'יובובוי בוי' במלודיה מרגשת, והפתעה נוספת בסוף השיר.

האלבום נחתם בשיר 'סוף דבר (הכל נשמע)'. אורגן כנסייה, מקצב תופים, פסנתר. "פה אני נשאר זה העיקר. הופך מוכר, נהיה לי קר ומנוכר". נגר בוחר לסיים את האלבום במילים 'יהיה לנו טוב' במנגינה של 'אתניקס'.

מדובר אם כן באלבום בכורה מקורי ואיכותי. נראה שנגר לא צריך הרבה בשביל להוכיח שמדובר ביוצר בעל איכות, גם במילים וגם בלחנים. הדור צמא למוסיקה הנושאת מילים מקוריות, בשילוב של אסוציאציות תנכ"יות. נגר עושה את זה טוב.

ישנה בעיה בסידור השירים באלבום, וכן במיקס של חלק מהשירים. אבל אין בזה בכדי להעיב על כך שמדובר באלבום מרשים ומעורר השראה, הן במילים והן בלחנים. רצועות מומלצות ביותר הן: דברי שיר, ללא שם והכרעה.

דילוג לתוכן