מקום אישי/ אורן צֹֹׂור

אלבום הבכורה של אורן צוֹר (בחולם) מזמין אותנו לחורף. גם בגלל המתכון המשובח של "מרק נבטוטים לחורף חם ומושלם" שמודפס בכריכה הפנימית של האלבום, אבל בעיקר בגלל המוזיקה.

צוֹר, מוזיקאי מוכשר שלרוב עומד על הבמה ככנר. מופיע בהרכבים מוכרים כגון 'הלב והמעיין' ו'גרויסא מציעא', ושותף באלבומים של אמנים רבים מהשורה הראשונה: ברי סחרוף, אברהם טל, עמיר בניון, אתי אנקרי ועוד.

ב'מקום אישי', צוֹר בוחר לעבור לקדמה הבמה, עם גיטרה אקוסטית צלולה וקול עדין, ולשיר. אלבום אקוסטי המכיל מלודיות מיוחדות מאוד, לא מצויות לרוב בנוף המוזיקלי של המוזיקה היהודית. שילוב של רוק-פולק-אקוסטי, 10 רצועות, 36:09 דקות של מוסיקה יהודית, מקורית ואיכותית.img611308

האלבום נפתח בשיר על זוגיות "יש אמת אחת ברורה, אני ואת הינה" (רצועה 1- לו יכולת) ובהמשך האלבום בו צוֹר שר: "אני ואת זה לא במקרה, זה מזמן, זה סודות, גלגולים והרי…." (רצועה 6- קירבה) אבל לא רק את השירים צוֹר מקדיש לאשתו, את האלבום כולו הוא זוקף לזכותה: "תודה לאשתי היקרה שזירזה אותי ללכת ולהקליט את האלבום אחרי שנים.."

גם החזרה בתשובה של צוֹר לא נעלמה מן האלבום, ואולי אפילו מהווה את הכח המניע. ביטויים הלקוחים מעולם החסידות כמו "יש עניין שמתהפך לטובה" (רצועה 2- אור חוזר) "השתלשלות של אור רחוק רחוק" (רצועה 7- דברים שלא רואים), יחד עם תיאורים של המתח שחווה בעל תשובה: "קדוש הולך בתל אביב, קדוש בונה קדוש מקריב.." (רצועה 4- קדוש), "יודעת הנשמה רצונה, אם אדם יסתכל בעצמו" (רצועה 9- מסעותיו של חואן). זו גם ההרגשה שמתקבלת כששומעים את "אל תתן את יופיך לדברים, תן אותו לחייך" (רצועה 5), לחן של צוֹר למילים של יונה וולך, באינטרפטציה של בעל תשובה.

בין התשובה והזוגיות צוֹר מכניס קצת קצב לאלבום, בעיבוד משחרר המלווה בכלי הקשה מרשימים. "זהו זה, זה הדבר האמיתי, אחרי 2000 שנות גלות אתה זוכה להיות חופשי". (רצועה 3- הקצב מסחרר) חבל שזהו השיר היחיד באלבום שבו הקצב מסחרר..

צוֹר נולד בקיבוץ גינוסר, וזו אולי הסיבה מדוע בחר לבצע גרסת כיסוי מדהימה לשיר "ירדה השבת": "ירדה השבת אל בקעת גינוסר, וניחוח עתיק בשוליה". (רצועה 8) צוֹר מפליא בנגינתו על הגיטרה האקוסטית לא פחות מנגינתו על הכינור, ומוליד עיבוד מרטיט לשיר המקסים הזה.

האלבום נחתם בשיר מתוק ובנגינה אקוסטית מתמשכת "כשאני בא לבקר אני תמיד מרגיש, שבאתי ראשון ואצא אחרון". (רצועה 10) ואכן צוֹר בא לבקר אצלי בסטריאו והשאיר רושם של יוצר מוזיקלי מקורי ומקצועי, בלי מניירות מוגזמות, עם הרבה פשטות, גם בנגינה וגם בשירה. התוצר איכותי ומומלץ.

דילוג לתוכן