רוקדת על חוט/ רוחמה בן יוסף

'רוקדת על חוט'. זהו שמו  של האלבום השני של רוחמה בן יוסף. שם האלבום מרמז על הליריות והדימויים הרבים שמלווים את האלבום הזה. 13 רצועות, 44:50 דקות של מוזיקה נשית-יהודית-ישראלית מקורית ומרגשת. הפקה מקצועית של גדי פיינגולד מאולפני פלוטו, רוחמה כתבה והלחינה.templet for prisa outsude

נהוג לחשוב משום מה, שמוסיקה של יוצרת דתיה מיועדת לנשים. ממש לא. אמנם רוחמה מופיעה בפני נשים בלבד, אבל האלבום הזה צריך להיות נחלת הכלל. מילות השירים והביצוע המקצועי יכולים לרגש נשים, גברים, דתיים וחילונים ללא הבדל.

באלבום  השני שלה 'רוקדת על חוט' רוחמה נעה בין החושך לאור, בין הבוקר ללילה, בין הרגעים שבהם נגמר הכח וצריך דחיפה, לבין הרגעים שבהם אתה מלא בעוצמה ורק רוצה לצאת לרקוד. דרך דימויים עדינים על אהבה (טבעת), ועל התחדשות (לבנה). השירים כולם כוללים טקסטים מלאים שמחייבים הקשבה, אבל העיבוד המוזיקלי שכל האלבום כולו מאפשר את זה בצורה זורמת.

רצועות מרכזיות באלבום שאסור לפספס: תל אביב, רוקדת על חוט לבנה.

מה שלא ברור באלבום הזה הוא למה ערוצי הרדיו עדיין לא חטפו את השירים האלה ומנגנים אותם ללא הרף!

נעבור לסקירה קצרה של הרצועות עצמן:

רצועת 'הרגע הזה' פותחת את האלבום בנגינה אקוסטית ושירה עדינה. כבר בהתחלה מרגישים שרוחמה אוהבת מילים, והיא כותבת לעומק ולרוחב, מתארת במדויק את מה שהיא רואה ומכניסה את השומע אל תוך החוויה. שיר מרגש מאוד שמתאר את חווית האימהות "אין שום דבר חוץ מהרגע הזה שאתה מחייך ואור בשתי עיניך".

מיד אחרי הפתיחה המרגשת, רוחמה פוצחת יחד עם דין דין אביב בריקוד. "בואי ונרקוד, ניתן ידיים, נשחרר גוף אדמה ונשמה שמיים". רוחמה שרה חזק ועוצמתי וצבע הקול שלה משתנה, לטובה. דין דין אביב מרגשת בשירה ומלמולים כפי שרק היא יודעת. שיר מקפיץ ומרגש בו זמנית.

לכתוב על 'תל אביב' כחוויה אנושית נהיה לאחרונה פופולרי. רוחמה כותבת על תל אביב שיר סוער המלווה בכלי מיתר וקשת. "תל אביב, אישה סוערת חזקה, בתוך ליבך נקודה שבורה, רצון וגעגוע וצעקה". עיר ללא הפסקה שאולי יש בתוכה נקודה שבורה, שהיא בסופו של דבר "ילדה תמימה ששכחה".

'רוקדת על חוט' הוא שיר הנושא של האלבום. רוחמה בכשרונה מתארת רגעים של נפילה כעמידה על חוט כשהאדמה פעורה מתחתיך. ואז צריך להחליט אם אתה ממשיך ליפול, או שאתה רוקד עם העולם… "סיבוב ועוד סיבוב ועוד אחד ודי, רוקדת את חיי…". זהו אכן שיר שמאפיין את האלבום כולו, וזו בחירה מצוינת כשיר נושא.

האלבום כולל גם רצועות עם נגיעות מזרחיות וסלסולים כמו 'שחרחורת' וביצוע ייחודי לפיוט 'יה שמע אביונך' מהסליחות.

רוחמה ממשיכה בשיר אהבה לטבעת שהוא בעצם שיר טבעת לאהבה. 'בטבעת זו' רוחמת מעבירה למאזינים "שיעור" בזוגיות, מה שמתחיל אי שם במעמד החופה המרגש… הטבעת "חלקה מבפנים, בלי חציצות בלי סדקים, בלי חיבורים נסתרים… הכי פשוט שאפשר בלי הצגות, כזו שתחזיק מעמד מול כל הסערות".

'גל עיני' הוא שיר תפילה הנוגע ברגעים שבהם הרוח כבר לא מניעה אותך, ואתה מרגיש שאתה צריך דחיפה של הרוח. רוחמה מרשימה ומרגשת בסלסולים ובעיבוד ממכר "הרוח הזו כבר לא מספיקה לי, הכנפיים כבדות, מבקשות תנועה".

'שיבוא הגשם' רוחמה שוב מתארת במדויק את החוויה ומכניסה את השומע אל תוך התמונה. "צעיף על הצוואר, מגפיים, כובע צמר, מטריה גדולה… שיבוא הגשם שיבוא, אני מוכנה לקראתו".

'לבנה' שיר מקפיץ בעיבוד ישראלי כיפי. רוחמה נוגעת בדימוי של האישה ללבנה שמתחדשת. "גם אני לבנה, מתמעטת מתגלה, הכל קיים בי, רק האור בא והולך". ביצוע שאפשר לדמיין את הקהל משתולל בהופעה חיה. (נשים בלבד.. 🙂

ב'שפת הלב' רוחמה מגלה לנו שהיא יודעת גם לשיר בצרפתית, אנגלית וספרדית. שיר אהבה לאיש שלה, "דבר אלי, מילים פשוטות, בשפת הלב, דבר קרוב". בעיבוד גרובי, ושירה עדינה אי אפשר שלא לאהוב את השיר הזה.

ב'רסיסי לילה' רוחמה חוזרת אל החושך, "מותר להתפרק, מותר לבכות, דמעות יורדות, שבירות. ואז "תמיד כשבא הבוקר אני שוכחת את הלילה, את הכמיהה.." גיטרה חשמלית וכלי מיתר מלווים את השיר במדויק ומרטיטים את הלב במקומות הנכונים.

רוחמה חותמת את האלבום ברצועה 'ובוקר יבוא'. מקצב אלקטרוני ואפקטים שגורמים לגוף לזוז בלי שהוא רוצה. "הבוקר יבוא בחסד ורפואה, ויחבוש תחבושות אהבה לכל הלבבות שדיממו לבד ולאט ובחושך". השיר והאלבום לא מסתיימים לפי קטע של כלי מיתר וקשת פנסטסטיים ומכניסים טעם של עוד. אמיתי.

דילוג לתוכן