מוסריות הפרטים הקטנים

לא פעם עסקתי בשאלת הקריטריון למוסר. מה קובע איזה מעשה נחשב למוסרי ואיזה לא?

השיטות הפילוסופיות רבות ועמוקות מכדי לפרטם כאן. אשתף רק ברעיון שהבריק בי לאחרונה.

בחוויה של כל אדם דתי שומר מצוות, היא תחושת בלבול כאשר אתה לומד למשל שפתיחת ברז מים חמים בשבת אסורה, כאשר הדוד החשמלי דולק. וזאת למה? כיוון שהמים החדשים שנכנסים לדוד, מתבשלים במים החמים הקיימים בו- וזה נחשב 'מבשל'. מלאכה האסורה בשבת.

כל אדם רציונלי תוהה, מה טיבה של ההלכה הזו? כיצד היא משפיעה עלי? האם זה מה שהתכוון האל?!

אין לי תשובות. רק רעיון קטן. אבל לפני כן, סיפור נוסף.

25062012090403_7538536

בשנים האחרונות אנו חווים טרנד עוצמתי של טבעוניות ושל הטפה לאי אכילת בשר. רק לאחרונה ראיתי פרסומת מרגשת ביוטיוב המאנישה את חוויותיו של העגל הרך, שעה שהוא נלקח מאימו.

חשבתי לעצמי, אמת, תעשייה הבשר אכן יוצרת מערכת של התעללות בחיה וזה באמת צריך להפסק. אבל עצם שחיטה ואכילת בשר זה דבר לגיטימי כחלק משרשרת המזון הקיימת בעולם. עד אשר יגור זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ, ככל הנראה חלק מהתפריט שלנו יכלול בשר.

אבל לא יכולתי להתעלם מהמסר. אתה חושב שראוי לאכול בשר?! אחלה. רק תדע, שבכל פעם שאתה אוכל בשר- אתה תורם לתעשיית הבשר ומעודד התעללות בחיות. לא תוכל להתעלם מההשלכות, אפילו הרחוקות ביותר, של מעשיך.

אותו מסר בהלכות שבת. לבשל בשבת אסור. זה מוסכם. אם זה מוסכם, לא תוכל להתעלם מכך שכאשר אתה פותח את הברז פה למטה, שם למעלה בדוד יש מים שמתבשלים. רחוק ממך?! אז מה. זה קורה. זה מציאות.

אותו מסר במאבק הטבעוניים. להתעלל בחיה אסור. זה מוסכם. אם זה מוסכם, לא תוכל להתעלם מכך שבכל פעם שאתה קונה בשר, אתה מעודד את התעשיה הזו שממשיכה להתעלל בחיות. רחוק ממך?! אז מה. זה קורה. זה מציאות.

ואולי הצעה- מוסריות אמיתית היא כאשר אתה בוחן את מעשיך על כל השלכותיהם, אפילו הרחוקות ביותר. לא תוכל להתעלם, לעצום עין, להגיד לא ידעתי.

ולא, עדיין לא הפסקתי לאכול בשר.

דילוג לתוכן