יועץ תקשורת ועורך דין הלכו לטייל…

בתקופה האחרונה אנחנו עדים לפריחה של תחום 'יועצי התקשורת'. כל בעל חברה, פוליטקאי, איש עסקים רציני, שוכר לעצמו יועץ תקשורת על מנת לבסס מערכת יחסים חיובית עם אמצעי התקשורת.

האחריות של יועץ התקשורת היא על הדרך שבה מופיע אותו איש ציבור בתקשורת ההמונים- רדיו, טלוויזיה, עיתונות, אינטרנט. המטרה היא לייצר פרופיל חיובי בעיני אנשי התקשורת על מנת שאלו ייצגו אותו באופן חיובי מעל גלי האתר, וכמובן להופיע באופן חיובי באמצעי התקשורת. פעמים שאותו יועץ הוא עובד לשעבר של אחד מאמצעי התקשורת ולכן הוא מכיר אנשים מבפנים…
מאחר והתקשורת משתדלת להיות מגעילה כלפי האורחים שלה, במיוחד לאנשי הציבור, יועץ התקשורת צריך לנסח 'דף מסרים' אחיד, קבוע, שאיתו יצליח איש הציבור לעבור את הראיון בשלום. כל מה שהוא צריך זה לשמוע את השאלה של המראיין, להעיר הערה על חשיבות השאלה, או כמה שהיא שאלה טובה, ואז לענות תשובה שלא קשורה- מתוך דף המסרים.

זו הסיבה שאנו רואים חדשות לבקרים ראיונות תקשורתיים של אנשי ציבור- שנראים כמו זירת קרב. גם בגלל שהמראיין לא מעוניין לשמוע, הוא מעוניין להוציא סקופ חדשותי, להיות האחד שיצליח 'לחלוב' מידע רגיש שיפגע במעטה החסינות של אותו מרואיין.
המרואיין, מרגיש על ההתחלה את המתקפה המכוונת, ומיד שולף מן הראש את עצותיו של היועץ, מחייך למצלמה, ומדקלם את דף המסרים שנכתב מראש, כמובן בלי לענות עניינית על השאלות.

ראיון עיתונאי?! יותר נראה כמו זירת קרב…

הפתולוגיה הזו קיימת במידה דומה במערכת המשפט.
מערכת המשפט העברית אוסרת על בעלי הדין להשתמש בעורכי דין. הנחת המוצא היא שמשפט נערך על פי טענות בעלי הדין בצורה פשוטה. המטרה של המשפט היא לא 'לנצח'! המטרה של המשפט העברי היא להוציא את האמת לאור ולשפוט משפט צדק. על השופט לשמוע את טענות הצדדים באופן ישיר ובלתי אמצעי ולהסיק את הדין על פי כללים קבועים וידועים ב'חושן משפט'.

מאחר ואנשים לא מעוניינים בצדק אלא מעוניינים רק לזכות במשפט- החלו להשתמש בעורכי דין. אתה משלם הרבה כסף- והוא מתמרן כמה שאפשר בשביל להוציא אותך זכאי. המשפט המודרני הפך להיות קרקס של עורכי דין, שמנסים בכל כוחם לזכות את הלקוח שלהם, בלי שום קשר לאמת.

גם התקשורת הפכה להיות הזויה. חבורה של עיתונאים שכל עניינם הוא לחלוב את המרואיין ואת המציאות ולערוך מהודרת חדשות כמה שיותר ייחודי וכמה שיותר פרובוקטיבי. על מנת להתגונן- המרואיינים שוכרים שירותים של יועצים באלפי שקלים. ולא תמיד זה עובד…

אולי הכל מתחיל מהגדרת המטרה.
המטרה במשפט היא לסגור כמה שיותר תיקים כי יש עומס.
המטרה בתקשורת היא ליצור עניין בשידור בשביל לגרוף אחוזי צפייה גבוהים.

הגיע הזמן לשנות את השיטה. ויפה שעה אחת קודם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן